loading...
دکتر پرستو
احمد رضایی بازدید : 39 شنبه 22 شهریور 1399 نظرات (0)

این روزها دیگر كمتر كسی را می توان سراغ داشت كه كمر درد را تجربه نكرده باشد، اما كارشناسان معتقدند با نرمش و ورزش البته به طور صحیح می توان كمر درد را كاهش داد.

كمر درد یا گرفتگی عضلات كمر، دردی است كه به صورت خفیف و شدید بروز می كند. كمر درد به دلیل بلند كردن اجسام سنگین، درست ننشستن، ضربه و یا پریدن از جایی شروع می شود.

كمر درد كه برای عده زیادی از مردم هم اتفاق می افتد ناشی از گرفتگی عضلات كمر و فشار به ستون فقرات است، این درد اغلب با سیاتیك همراه است. روش های زیادی برای درمان كمر درد وجود دارد و اگر هیچ یك از این روش ها موثر نباشد باید اقدام به جراحی كرد.

علایم شایع درد ممكن است مداوم، یا تنها زمانی رخ دهد كه بدن در وضعیت خاصی قرار می گیرد. امكان دارد درد با سرفه یا عطسه، خم شدن، یا چرخاندن بدن بدتر شود.

 

** عوامل ایجاد كمر درد

مهرداد بهرامیان عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی در پاسخ به پرسش مبنی بر این كه چه عوامل ایجاد كمر درد می كند، گفت:

بلند كردن وزنه های سنگین به شكل نامناسب، فعالیت های سنگین ناگهانی پرت شدن از بلندی، تصادف، ورزش های حرفه ای یا سنگین، وضعیت بد هنگام خوابیدن یا استراحت كردن از جمله بروز درد كمر است.

وی همچنین بد نشستن و بد ایستادن، طولانی خم شدن به سمت جلو، نگه داشتن گوشی تلفن با شانه (افرادی كه به خاطر شغلشان این كار را هر روز و طولانی مدت انجام می دهند)، حمل كیف یا كوله سنگین وزن یا به مدت طولانی، كشیدگی و صدمه دیدن عضلات كمر و شكستگی ستون فقرات را از دیگر عوامل عنوان كرد.

بهرامیان اضافه كرد: سرطان ستون فقرات، سیاتیك، فتق دیسك، تنگی كانال نخاعی و انواع آرتروز از دیگر دلایل كمر درد است.

وی درباره شرایط فیزیكی كه می تواند منجر به كمر درد شود، گفت: ضعف عضلانی، اضافه وزن، بارداری می تواند سبب كمر درد شود.

این فیزیوتراپیست درباره روند آغاز درمان كمر درد گفت: آزمایش های تشخیصی كمر درد شامل آزمایش خون برای بررسی وجود بیماری زمینه ساز، عكس ساده از ستون فقرات، سی تی اسكن ، یا ام .آر.آی است.

وی افزود: استفاده از تشك سفت (در صورت لزوم ، یك تخته زیر تشك خود بگذارید)

گذاشتن كیسه یخ یا انجام ماساژ سرد، استفاده از حوله گرم یا شیشه آب گرم ، روی ناحیه ای كه درد از جمله مواردی است كه می تواند به روند درمان كمك كند.

وی با بیان این كه استراحت نقش مثبتی بر درمان كمر درد دارد، گفت: البته استراحت بیش از دو روز ممكن است به علت ایجاد مشكلات روحی و به علت كاهش قدرت انقباضی عضلات كمر، درد را بیشتر كند؛ همچنین با استراحت طولانی مدت، خطر لخته شدن خون در ساق پا افزایش یافته و بنابراین فرد باید هرچه زودتر فعالیت معمول روزانه را شروع كند.

بهرامیان اضافه كرد: استراحت در رختخواب به مدت طولانی تر بستگی به شدت بیماری دارد. تحقیقات اخیر نشان داده كه برای مشكلات كمر، فعال ماندن بهتر از استراحت طولانی مدت در رختخواب است.

وی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر چگونگی استراحت فردی كه دچار كمر درد شده، گفت: فردی كه دچار كمر درد شده باید به پشت خوابیده و یك بالشت زیر زانو هایش بگذارد تا زانوها كمی خم شوند.

وی ادامه داد: همچنین فرد می تواند به پهلو خوابیده و یك بالشت بین پاهایش بگذارد؛ البته فردی كه دچار كمرد درد شده نباید برای مدت طولانی در یك وضعیت بخوابد و هر دو و سه ساعت حدود 10 تا 20دقیقه قدم بزند و دوباره دراز بكشد.

بهرامیان درباره روش های درمان كمر درد افزود: فرد می تواند هر دو یا سه ساعت یكبار كمرش را به مدت 15 تا 20 دقیقه گرم با كیسه آب گرم یا حوله برقی و دوش آب گرم، گرم كند.

وی اضافه كرد: برای برخی افراد سرد كردن بهتر از گرم كردن موجب كاهش درد می شود. افراد می توانند به همین میزان، محل درد را سرد كنند.

بهرامیان تصریح كرد: معمولا پس از یك فعالیت بدنی شدید، كمردرد ایجاد می شود در چند روز نخست سرد كردن محل درد مفید است و بعد از گذشت چند روز ممكن است گرما مفیدتر باشد.

وی درباره داروهای درمان كمر درد گفت: پزشك معالج معمولا از داروهای ضد التهاب مانند بروفن یا سلكسیب و از داروهای شل كننده عضلانی برای كاهش درد استفاده می كند. داروها باعث تسریع التیام ضایعه نمی شوند. آنها فقط به كاهش علایم كمك می كنند.

وی درباره روند درمانی فیزیوتراپیست برای افرادی كه دچار كمر درد شدند، گفت: این افراد با اقداماتی نظیر گرم كردن، تحریك الكتریكی، استفاده از میدان های الكتریكی، كشش و دیگر تمهیدات، می توانند درد بیمار را كاهش دهد.

بهرامیان درباره دیگر اقدامات فیزیوتراپیست درخصوص این بیماران گفت: فیزیوتراپیست می تواند با آموزش نرمش های كششی و تقویتی، تاثیر بسیار مهمی در درمان داشته باشد. بدون انجام این نرمش ها، درمان فرد ناقص بوده و عارضه ممكن است بزودی عود كند. نرمش ها باید هرچه زودتر بعد از فروكش كردن درد حاد شروع شود.

وی درباره ماساژ فردی كه دچار كمر درد شده گفت: ماساژ سبب تحریك بدن و در ادامه ترشح مواد ضد درد طبیعی بنام اندورفین در بدن می شود؛ مسكن های طبیعی شرایط روحی فرد را بهتر می كند.

وی گفت: فرد مبتلا به كمرد درد پس از گذشت دوره حاد درد باید از انجام فعالیت های سنگین تا 6 هفته خودداری كند و پس از التیام ضایعه ، در پیش گرفتن یك برنامه وزشی منظم می تواند در پیشگیری از آسیب مجدد كمك كننده باشد.

وی درباره رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به كمر درد اضافه كرد: هیچ رژیم خاصی توصیه نمی شود. البته اگر فرد دارای اضافه وزن باشد، توصیه می شود رژیم لاغری گرفته شود.

 

منبع: irna

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 76
  • بازدید سال : 510
  • بازدید کلی : 1,407